moshaverrkhob
moshaverrkhob

دوران طلايي تربيت را از دست ندهيد!
بر اساس روانشناسي رشد كودك، ۵ سال اول زندگي از جمله مهم ترين و تاثيرگذارترين دوره هاي رشدي هستند.

كودك در اين سن، پايه هاي اساسي شخصيت خود را در تعامل با اطرافيان و به ويژه والدين شكل مي دهد و مي توان گفت طلايي ترين سنين تربيت كودك، ۵ سال ابتدايي رشد است.

لازم است بدانيد كه در اين سن، كودك به لحاظ شناختي، داراي تفكر عيني است.

به اين معني كه او نمي تواند مفاهيم انتزاعي را درك كند و لازم است با او كاملا شفاف و واضح صحبت كنيد.

اگر به عنوان والد بتوانيد الفباي صحيح تربيتي را از همين سن، اجرا كنيد، فرزندتان در سنين بالاتر كاملا خودتنظيم و مسئولانه رفتار خواهد كرد .

بدين طريق از بسياري از مشكلات رفتاري مانند لجبازي، بدرفتاري، ديگر آزاري، بي نظمي و خودمحوري دور خواهد ماند

آيا الفباي تربيت كودك را مي دانيد؟
اگرچه امروزه شروع هر كاري، نيازمند داشتن حدي از تخصص و مدرك است، اما فرزند پروري به عنوان سخت ترين و حساس ترين امر، مدرك خاصي را نمي طلبد.

همين مساله باعث شده است تا تعداد زيادي از افراد، بدون توجه به مهارت هاي خود اقدام به فرزند آوري كنند و به دليل بي مهارتي و نداشتن سواد تربيتي كافي، در تربيت كودك كلافه شده و در اغلب موارد او را مقصر بدانند.

باتوجه به جديدترين اصول تربيتي كودك،اگر از اصول گانه ي زير آگاه باشيد و در عمل به رعايت آن ها بپردازيد.

مي توانيد اطمينان داشته باشيد كه مسير تربيتي كودك به خوبي طي خواهد شد و بحران هاي رشدي را يكي پس از ديگري با موفقيت طي خواهيد كرد.

۱)تنبيه ممنوع
آيا شما نيز از ان دسته والديني هستيد كه اعتقاد داريد، تنبيه، كودك را حرف شنو و مطيع مي كند؟

به عنوان متخصص امر فرزند پروري لازم است اين باور نخ نما شده را براي هميشه از ذهن تان بيرون كنم.

در حقيقت تنبيه مانند آتش زير خاكستر عمل مي كند.

كودك تنبيه شده صرفا در حضور پدر يا مادر تنبيه كننده رفتار مورد انتظار را نشان مي دهد و بلافاصله پس از غيبت آن ها، رفتارهاي قانون شكنانه را آغاز مي كند.

بر اساس اصول تغيير و اصلاح رفتار، بزرگ ترين ضرر تنبيه، مخدوش كردن “ارتباط” شما با فرزندتان است.

اگر رابطه را به عنوان مهم ترين كليد فرزندپروري در نظر بگيريم، از دست دادن آن مي تواند مسير تربيت فرزندتان را روز به روز سخت تر و مبهم تر كند.

بنابراين لازم است به عنوان اولين اصل، تنبيه را براي هميشه فراموش كنيد و به دنبال راه حلي به جز آن باشيد.جديدترين روش هاي روانشناسي كودك

۲) از تشويق به درستي استفاده كنيد
برخي از والدين كه از اثرات ويرانگر تنبيه آگاه شده اند، آن را از عادت هاي رفتاري خود حذف كرده اند اما براي كوچك ترين كاري كودك را تشويق مي كنند.

اين دسته از والدين كودك را مانند رباتي فرض مي كنند كه بايد براي هر حركتي تشويق شود و اين باور منجر به فرسودگي آن ها در امر فرزند پروري خواهد شد.

والدين معتقد به تشويق، گاهي تا حدي از اين ابزار استفاده مي كنند كه كودك به طور كلي نسبت به هرگونه تشويق مادي و غيرمادي مقاوم مي شود و هيچ چيز برايش جذابيتي نخواهد داشت.

جديدترين اصول تربيت فرزند در حال ترويج اين اعتقاد هستند كه تشويق نيز داراي اصول مخصوص به خود است.

به عنوان مثال ممكن است مادري را ديده باشيد كه به فرزندش مي گويد ” اگر غذاتو خوب بخوري، برات فلان عروسك رو مي گيرم”.

مادر ممكن است چنين استدلال كند كه من در حال به كاربردن اصول تشويق هستم در حالي كه سخت در اشتباه است.

كودكي كه غذايش را به خوبي بخورد، از پيامد طبيعي ان كه احساس سيري است، لذت خواهد برد، بنابراين استفاده از تشويق هاي بيروني مانند شكلات و عروسك و …

نه تنها بي فايده است بلكه بسيار مخرب خواهد بود و كودكي لجباز، روشه گير و زورگو به بار مي آورد.

به يادداشته باشيد كه تشويق نيز مي تواند به اندازه ي تنبيه، مخرب باشد مگر آنكه از آن به درستي استفاده كنيد.

منبع:كانون مشاوران ايران-با كودك سه ساله ام چگونه برخورد كنم؟

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1402/5/29  ] [ ۱۲ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

تربيت كودكان سه ساله، ۱۲ راه درمان لجبازي كودك سه ساله دكتر هلاكويي و آموزش كودك سه ساله در خانه در اين مقاله آمده است. كودكان سه ساله علاقه مند هستند كه روي مهارت هاي حركتي خود كار كنند. آن ها ممكن است تمام صبح را به پايين رفتن از سرسره يا بازي با سه چرخه بگذرانند. آن ها دوست دارند كارهاي مشابه را بارها و بارها انجام دهند، اين كر باعث مي شوند مهارت بيش تري كسب كنند.

به ياد داشته باشيد كه هر كودكي متفاوت است. آن ها ممكن است با سرعت هاي متفاوتي ياد بگيرند و رشد كنند اما مي توان برخي از انتظارات را به طور كلي از كودك سه سال داشت.

تربيت كودك سه ساله | توانايي بچه هاي سه ساله
مهارت هاي فيزيكي
كفش خود را مي پوشد (اما نمي تواند بند آن را ببندد)
مي تواند خودش لباس بپوشد.
مي تواند با قاشق كوچك غذا بخورد حتي اگر مقدار زيادي از غذا را بريزد.
مي تواند بايستد، تعادل داشته باشد و روي يك پا بپرد.
مي تواند يك توپ پرتاب كند.
با هر دو پا مي پرد.
مي تواند با سه چرخه ركاب بزند.
از توالت استفاده مي كند البته ممكن است به كمك نياز داشته باشد.
نيازهاي عاطفي كودك سه ساله
نياز به درك شدن
آزادي در اشتباه كردن
تشويق و تمجيد
لزوم اعلام استقلال
آزادي در تصميم گيري متناسب با سن
رشد ذهني كودك سه ساله
به داستان هاي كوتاه و كتاب گوش مي دهد.
داستان هايي كه تكرار يا شعرگونه هستند را دوست دارد.
دوست دارد با خاك بازي كند.
مي توانيد يك پازل شش تكه را كنار هم بچينيد.
صداهاي رايج را مي شناسد.
رنگ هاي رايج مانند قرمز، آبي، زرد، سبز را مي شناسد.
مي تواند دو يا سه چيز را بشمارد.
مي تواند دستورالعمل هاي ساده را دنبال كند.
مهارت صحبت كردن
با استفاده از سه تا پنج كلمه در قالب جمله صحبت مي كند.
دوست دارد همان كلمات و صداها را بارها و بارها بگويد.
آواز خواندن را دوست دارد و مي تواند يك آهنگ ساده را تكرار كند.
سوال مي پرسد.
كلماتي را مي سازد كه هيچ معنايي ندارند.
مهارت ارتباطي با ديگران
كودك شما احتمالاً در حال حاضر روان صحبت مي كند و ۷۵ تا ۱۰۰ درصد از آنچه مي گويند را متوجه خواهيد شد، اما اگر با صداهاي خاصي مشكل داشت نگران نباشيد: اين طبيعي است و بيشتر اوقات آن ها بدون كمك نيز اين مشكل را پشت سر مي گذارند.

مي خواهد بزرگسالان را راضي كند.
از انجام كارهاي ساده و كمك به ديگران لذت مي برد.
دوست دارد به تنهايي، اما در كنار كودكان ديگر بازي كند.
براي مدت كوتاهي با كودك ديگري بازي خواهد كرد.
دوست دارد “خانه” بازي كند.
نكاتي براي كار با كودكان سه ساله
در تربيت كودك سه ساله به ياد داشته باشيد كه نمي توانند براي مدت طولاني بنشينند.
انتظار مشكلات با دستشويي را داشته باشيد زيرا بچه هاي سه ساله هنوز در حال يادگيري هستند.
به كودكان اجازه دهيد در كارهاي ساده مانند چيدن اسباب بازي ها، چيدن ميز، مرتب كردن جوراب ها، تا كردن دستمال ها و غيره را انجام دهند.
به ياد داشته باشيد كه كودكان سه ساله نمي توانند چيزي را به اشتراك بگذارند. يادگيري اين مهارت ها بعداً به دست مي آيد. بيش از يك اسباب بازي مشابه داشته باشيد تا از دعوا جلوگيري كنيد.


با صحبت كردن با آن ها به كودكان كمك كنيد تا مشكلات خود را حل كنند.
بازي هاي بچه هاي سه ساله |آموزش كودك سه ساله در خانه
كتاب خواندن براي تربيت كودك ۳ ساله بسيار مفيد مي باشد.
توپ بازي: به كودكان نشان دهيد كه چگونه توپ‌هايي با اندازه‌هاي مختلف پرتاب كنند، بگيرند و پا بزنند.
همراه با آن ها آهنگ هاي ساده بخوانيد.
به آن ها زمان زيادي براي دويدن، پريدن و بازي كردن در بيرون بدهيد.
هر روز براي آن ها كتاب بخوانيد.
آهنگ هاي اكشن را با حركات بخوانيد و با انگشت بازي كنيد.
به كودكان رنگ، مداد رنگي، گچ و رنگ انگشتي بدهيد تا نقاشي كنند و خط خطي كنند. به ياد داشته باشيد، هيچ راه درست يا غلطي براي ساختن هنر وجود ندارد.
براي تربيت كودك سه ساله، همانطور كه با كودكان بازي مي كنيد در مورد رنگ ها، اعداد و اشكال نيز صحبت كنيد.
بيا وانمود كنيم. ايفاي نقش در حال حاضر براي تربيت كودك سه سال شما اهميت بيشتري پيدا كرده است، زيرا آن ها در عرض چند ثانيه خود را از ابرقهرمان به دايناسور تبديل مي كنند. بازي تظاهر براي رشد آن‌ها مهم است: زيرا مي‌توانند دنيا را با سرعت خودشان كشف كنند، عمل كنند و مي توانند احساسات خود را بيان كنند و مشكلات خود را حل كنند.

منبع:كانون مشاوران ايران-تربيت كودك سه ساله | فوق تخصص روانشناسي

امتیاز:
بازدید: 0
برچسب:
:
[ 1401/11/13  ] [ ۱۷ ] [ moshaverrkhob ] [ ]

روانشناسي كودك سه ساله تا پنج ساله به 1-روانشناسي دوره سه تا سه و نيم 2- سه و نيم سالگي تا 4 سالگي و 4 سالگي تا 5 سالگي تقسيم مي شود.

نقاط عطف رشد در روانشناسي كودك سه ساله تا 4سالگي
با تولد سه سالگي كودك شما، ديگر سال هاي حساس دو سالگي و سال هاي جادويي و هيجان انگيز سه و چهار سالگي شروع مي شوند، همان زماني كه دنياي كودك شما با فانتزي، تخيل و تصويرسازي هاي واضح احاطه شده است.

در طول اين مدت، در بسياري از حيطه ها بالغ مي شود.

روانشناسي كودك سه ساله تا 4 و 5 سالگي (2)

در اين قسمت برخي نقاط عطف رشدي مهم در اين سن اورده شده اند:

نقاط عطف حركتي
مي تواند روي يك پا بايستد و به مدت پنج ثانيه در اين حالت بماند.
بدون كمك از پله ها بالا و پايين مي رود.
توپ را به جلو پرت كند و با پا به آن ضربه مي زند.
توپ را با دستش پرت مي كند.
با چابكي به جلو و عقب مي رود.
مي تواند توپي كه به سمتش مي آيد را بگيرد.
نقاط عطف در مهارت هاي ظريف حركتي و انگشتان
اشكال چهارگوش را كپي مي كند.
مي تواند يك انسان را با دو تا چهار قسمت اندامش بكشد
از قيچي مي تواند استفاده كند.
برخي اشكال هندسي را مي كشد
شروع به كپي كردن برخي حروف مي كند.
روانشناسي كودك سه ساله تا 4 و 5 سالگي (2)

نقاط عطف زبان و خصوصيت كودك سه سال و نيم
مفهوم شباهت و تفاوت را مي فهمد.
برخي قوانين پايه گرامر را مسلط مي شود.
مي تواند با جملات 5 تا شش كلمه اي حرف بزند.
انقدر واضح حرف مي زند كه غريبه ها هم بفهمند.
داستان و قصه مي گويد.
نقاط عطف شناختي سه تا چهار ساله
برخي رنگها را به درستي نام مي برد.


مفهوم شمارش را ميشناسد و ممكن است چند عدد را بداند.
مسائل را تنها از يك نقطه نظر مي نگرد.
حس زمان واضح تري را دارا خواهد بود.
دستورات سه بخشي را دنبال مي كند.
بخش هايي از يك داستان را به خاطر مي آورد.
مفهوم شباهت و تفاوت را مي فهمد.
درگير بازي هاي تخيلي مي شود.
نقاط عطف اجتماعي و هيجاني
به تجارب جديد علاقه دارد
با ديگر كودكان همكاري مي كند.
نقش مادر يا پدر را بازي مي كند.
بسيار در بازي هاي تخيلي پيشرفت مي كند.

منبع : مشاوره كودك و نوجوان-روانشناسي كودك سه ساله تا 5 ساله – راهنماي مادران

امتیاز:
بازدید: 91
برچسب:
:
[ 1398/12/29  ] [ ۰۸ ] [ moshaverrkhob ] [ ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
لینک دوستان
قالب وبلاگ
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 0
دیروز : 0
افراد آنلاین : 10
همه : 0
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب